تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
کد خبر : 600386

چرا گواهینامه ISO برای اشخاص مهم است و آیا یک الزام قانونی است؟

چرا گواهینامه ISO برای اشخاص مهم است و آیا یک الزام قانونی است؟

چکیده : ایزو چیست؟ ISO یک سازمان غیردولتی است که مشخصات محصولات، خدمات و سیستم ها را برای کیفیت و کارایی تعیین می‌کند. تاریخچه آن به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد، زمانی که نمایندگان بین المللی در لندن گرد هم آمدند تا استانداردسازی جدیدی برای همکاری و سازمان بین المللی ایجاد کنند .   چرا

چکیده : ایزو چیست؟ ISO یک سازمان غیردولتی است که مشخصات محصولات، خدمات و سیستم ها را برای کیفیت و کارایی تعیین می‌کند. تاریخچه آن به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد، زمانی که نمایندگان بین المللی در لندن گرد هم آمدند تا استانداردسازی جدیدی برای همکاری و سازمان بین المللی ایجاد کنند .

 

چرا گواهینامه ISO برای اشخاص مهم است و آیا یک الزام قانونی است؟

ایزو چیست؟ ISO یک سازمان غیردولتی است که مشخصات محصولات، خدمات و سیستم ها را برای کیفیت و کارایی تعیین می‌کند.

تاریخچه آن به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد، زمانی که نمایندگان بین المللی در لندن گرد هم آمدند تا استانداردسازی جدیدی برای همکاری و سازمان بین المللی ایجاد کنند .

از کجا ایزو بگیریم؟چالشی که اکثر شرکت‌ها و مراکز درمانی یا حتی آزمایشگاه های کالیبراسیون با آن روبه‌رو هستند این است که دقیقاً از کجا ایزو بگیرند. برای خیلی از مجموعه‌های مهم است مه علاوه بر اعتبار ایزوها بتوانند بدون دردسر و با هزینه مناسب ایزو خود را دریافت کنند.

معمولاً زمانی که بحث ایزو در میان است خیلی‌ها می‌پرسند آیا امکان اخذ ایزو بدون هزینه گزاف و بدون مشکل وجود دارد؟

بله بهتر است این‌طورگفته شود باید مرجع صدوری را پیدا کنید که به دنبال بهبود محیط مجموعه شما باشند نه به دنبال سنگ انداختن در روند کارتان!

چرا ISO برای کسب و کار شما مهم است؟

گواهینامه ایزو چیست؟ ISO فقط یک چک لیست از الزامات نیست، بلکه یک استراتژی برای بهبود کارایی عملیاتی است. شرکت‌هایی که استاندارد را اجرا می‌کنند موجب ساده تر شدن فرآیندها ، کاهش ضایعات و بهره‌وری و سودآوری را بهبود می‌بخشند. در جایگاهی قرارمی‌گیرد که مشتریان و ذینفعان آن را نشانه ای از تعهد یک شرکت به کیفیت می دانند.

نقش ISO فراتر از افزایش کارایی است. این یک کاتالیزور برای افزایش رضایت مشتری با امکان دادن به مشاغل برای برآورده کردن نیازهای مشتری به طور مداوم و حرفه ای است. شرکت ها همچنین می توانند مزیت رقابتی به دست آورند و بازارهای جدیدی را به لطف شناخت جهانی گواهینامه ISO باز کنند.

کاهش ریسک جنبه دیگری است که ISO اهمیت خود را نشان می دهد. این استاندارد اتخاذ یک رویکرد مبتنی بر ریسک را برای مدیریت کیفیت ترویج می‌کند و به کسب‌وکارها در شناسایی و مدیریت تهدیدات احتمالی قبل از تشدید آنها کمک می‌کند.

در نهایت، ISO به عنوان یک محرک برای رشد کسب و کار عمل می کند. این شرکت ها را در حفظ سیستم مدیریت ISO و پیگیری بهبود مستمر، که می تواند به موفقیت پایدار منجر شود، پشتیبانی می کند.

استاندارد فعلی ISO چیست؟

جدیدترین نسخهISO 9001 است. این نسخه دارای یک ساختار سطح بالا است که ادغام با سایر استانداردهای سیستم مدیریت ISO مانند ISO 14001:2015 و ISO 45001:2018 را آسان تر می کند.

الزامات ISO چیست؟

ISO 9001 حول شش بند ساختار یافته است که هر یک جنبه کلیدی مدیریت کیفیت را نشان می دهد:

بند 1 زمینه سازمان: این شامل درک سازمان و زمینه آن، از جمله مسائل داخلی و خارجی است که ممکن است بر سیستم مدیریت کیفیت آن تأثیر بگذارد.

بند 2 رهبری: رهبری و تعهد مدیریت عالی برای اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت بسیار مهم است.

بند 3 برنامه ریزی: این شامل تعیین اهداف برای سیستم مدیریت کیفیت و برنامه ریزی چگونگی دستیابی به آنها است.

بند 4 پشتیبانی: منابع، شایستگی، آگاهی، ارتباطات و اطلاعات مستند برای پشتیبانی از اجرا و عملیات سیستم مدیریت کیفیت حیاتی هستند.چرا گواهینامه ISO برای اشخاص مهم است و آیا یک الزام قانونی است؟

بند 5 عملیات: برنامه ریزی، اجرا، کنترل و تغییرات در فرآیندهای مورد نیاز برای برآورده کردن الزامات محصول و خدمات را پوشش می دهد.

بند 6 ارزیابی عملکرد: این امر مستلزم نظارت منظم، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت کیفیت برای اطمینان از اثربخشی و مناسب بودن آن است.

آیا ایزو یک الزام قانونی است؟

یکی از سوالات رایجی که هنگام بحث در مورد ISO مطرح می شود این است که آیا این یک الزام قانونی است یا خیر؟

پاسخ منفی است ISO یک قانون یا مقررات نیست، بلکه یک استاندارد داوطلبانه است که سازمان ها می توانند برای پیاده سازی آن انتخاب کنند.

علاوه بر این، در حالی که ISO یک الزام قانونی نیست، برخی از صنایع یا مشتریان ممکن است از تامین کنندگان یا شرکای خود بخواهند که گواهینامه ISO را داشته باشند. در این موارد، دستیابی و حفظ گواهینامه ISO می تواند یک استراتژی تجاری مهم برای به دست آوردن یا حفظ کسب و کار باشد.

صرف نظر از این، حتی در غیاب چنین فشارهای خارجی، بسیاری از سازمان‌ها پیاده‌سازی ISO را انتخاب می‌کنند زیرا ارزش ذاتی آن را برای عملیات و موفقیت کلی کسب‌وکار خود می‌شناسند.

چرا گواهینامه ISO برای اشخاص مهم است و آیا یک الزام قانونی است؟

درنتیجه

ISO یک استاندارد شناخته شده جهانی برای سیستم های مدیریت کیفیت است که برای اطمینان از برآورده کردن مستمر الزامات مشتری و مقررات، افزایش کارایی عملیاتی، رضایت مشتری و مدیریت ریسک طراحی شده است.

ISO حول شش جنبه کلیدی مدیریت کیفیت ساختار یافته است: زمینه سازمان، رهبری، برنامه ریزی، پشتیبانی، عملیات، ارزیابی عملکرد و بهبود.

گواهینامه ISO در حالی که یک الزام قانونی نیست، یک استاندارد داوطلبانه است که بسیاری از سازمان ها به دلیل مزایای تجاری قابل توجهی که ارائه می دهد، از جمله افزایش رقابت در بازار، آن را برای پیاده سازی انتخاب می کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.