بهترین شکل چیدمان میز و صندلی در کلاس

شیوه صحیح چیدمان میز و صندلی در کلاس درس باعث میشود تا دانشآموزان بیشترین میزان بهرهوری را از مطالب گفتهشده توسط استاد یا معلم داشته باشند. در این کلاس معلمها نیز میتوانند بهشیوهبهتری تدریس کنند و مطالب را راحتتر به دانشآموزان انتقال دهند. دکوراتورها و طراحهای حرفهای دکوراسیون فضاهای آموزشی همواره تأکید دارند تا بر
شیوه صحیح چیدمان میز و صندلی در کلاس درس باعث میشود تا دانشآموزان بیشترین میزان بهرهوری را از مطالب گفتهشده توسط استاد یا معلم داشته باشند. در این کلاس معلمها نیز میتوانند بهشیوهبهتری تدریس کنند و مطالب را راحتتر به دانشآموزان انتقال دهند.
دکوراتورها و طراحهای حرفهای دکوراسیون فضاهای آموزشی همواره تأکید دارند تا بر اساس عوامل و نکتههای مختلفی میز و صندلی دانشآموزان در کلاسها چیده شوند. متأسفانه در بسیاری از فضاهای آموزشی این نکتهها در نظر گرفته نمیشوند؛ درحالیکه اگر به آنها توجه شود، دانشآموزان و معلمان بهرهوری بیشتری خواهند داشت.
اما در چیدمان میز و صندلی در کلاس به چه نکتههایی باید توجه داشته باشیم؟ نحوه چینش صندلیها چگونه است و چه کارها و اقداماتی باید انجام دهیم تا نحوه چینش این وسایل کاملاً استاندارد و مناسب باشد؟ اینها سؤالهای هستند که قصد داریم در طول این مقاله به آنها پاسخ دهیم.
اهمیت چیدمان میز و صندلی در کلاس
تا زمانی که میز و صندلی در کلاس درس بهشیوهای مناسب چیده نشده باشند، نباید انتظار بهرهوری زیادی از دانشآموزان و معلمها داشت. مثلاً اگر میزها کاملاً بهیکدیگر چسبیده شده و رو به معلم باشند؛ در این صورت معلم بهشیوه بهتری میتواند تدریس کند، اما قاعدتاً مشارکت دانشآموزان بهحداقل میرسد؛ برای همین بیشتر معلمها ترجیح میدهد تا میزها را بهصورت گرد و دایرهای بچینند تا میزان تعامل دانشآموزان نیز بیشتر شود.
هرچه طرز چینش وسایل در کلاسها منعطفتر باشد، دانشآموزان تمایل بیشتری برای حضور در کلاس و مشارکت در مباحث گفتهشده توسط معلم خواهند داشت. این روزها بیشتر معلمها و مدیران در مدارس تأکید دارند تا تمامی وسایل کلاسها به سبک سمینارها و جلسات سخنرانی چیده شوند؛ چون در این روش میزان بهرهوری نیز بالا میرود.
نحوه چیدمان میز و صندلی در کلاس چگونه است؟
برای آگاهی از نحوه چیدمان میز و صندلی در کلاس درس ابتدا باید نوع کلاس را بشناسید. مثلاً اگر در کلاس فقط معلم باید حضور فعال داشته باشد، قاعدتاً اگر میزها به یکدیگر چسبیده و رو به معلم باشند، بهتر است.
اگر در یک کلاس دانشآموزان باید بیشتر تعامل داشته باشند، مدیر باید وسایل را بهگونهای در کلاس بچیند که آنها بتوانند با یکدیگر صحبت کنند و با معلم نیز تعامل داشته باشند. همانطور که گفتیم، سبک دایرهای و گرد بهترین سبک برای این نوع کلاسها است.
در حالت کلی قبلی از چیدن وسایل حتماً درباره نوع و ماهیت کلاس آموزشی اطلاعات کافی بهدستآورید تا بتوانید محیط آنجا را کاملا مناسب بچینید.
در بیشتر کلاسهای درس در مدارس ایران، نیاز به مشارکت همزمان دانشآموزان با معلمهاست؛ اما متأسفانه میزها به یکدیگر چسبیدهاند و گاهاً نیمکتهای چندنفره را کنار یکدیگر میگذارند. قاعدتاً هرچند در این روش دانش آموزان ردیفهای اول تعامل خوبی با معلم دارند؛ اما بههمانمیزان دانشآموزان ردیفهای آخر کمترین میزان تعامل را خواهند داشت.
آشنایی با انواع چیدمان میز و صندلی در کلاس
در ادامه انواع سبکها و چیدمانهای میزها و صندلیها را در کلاسها را لیست میکنیم تا با آنها آشنا شوید:
- ردیفی یک نفره
- در این سبک میزها و صندلیهای یک نفره در فاصلهای مشخص از یکدیگر بهصورت چیده شده اند.
- ردیفی نیمکتی 2 یا 3 نفره
- در این سبک وسایل کاملاً بهیکدیگر چسبیده و میزها بهصورت نیمکتهای 2 یا 3 نفره هستند
- ردیفی سینمایی
در این سبک میز و صندلیها در کنار یکدیگر ردیفی چیده شدهاند؛ این سبک بیشتر برای کلاسهایی پیشنهاد میشود که در آن نیاز به ارائه محتوای ویدیویی توسط ویدیو پروژکتور وجود دارد.
حلقه ای معلم محور
اگر معلم باید بیشتر زمان را در کلاس صحبت کند، سبک معلممحور پیشنهاد میشود. در این سبک میزها حلقهای و دورانی هستند، اما بهگونهای که فقط معلم میتواند با دانشآموزان تعامل داشته باشد.
حلقه ای گفتمانی
این سبک بیشتر برای کلاسهایی پیشنهاد میشود که نیاز به گفتمان معلمها و دانشآموزها بهصورت همزمان با یکدیگر است. در این روش میزها را دایرهای میچینند تا همه بتوانند با یکدیگر صحت کند.
میز گرد
در این روش یک میز گرد وجود دارد که دانشآموزان بهدور آن مینشینند. در اینجا مرکزیت مهم نیست؛ یعنی اینکه معلم کجا نشسته و تمرکز دانشآموزان بیشتر باید به کدام سمت معطوف شود، اغلب اهمیت زیادی ندارد.
کنفرانسی
در این سبک یک میز بزرگ میگذارند و دانشآموزها به دور آن مینشینند؛ معلم نیز در جای مشخصی خواهد نشست و مطالب را مرور خواهد کرد. محل نشستن معلم در این روش معمولاً در راس میز است.
نکته های مهم در چیدمان میز و صندلی در کلاس
نکتههایی که در ادامه میگوییم، بهطور کلی درباره چیدمان انواع میز اداری و صندلی اداری یا کلاسی صدق میکند؛ بنابراین حتی اگر در ادارهها هستید، به این نکتهها توجه کنید:
- اندازه کلاس اهمیت زیادی دارد. مثلاً در کلاسهایی با مساحت کوچک نمیتوان میزهای کنفرانسی بزرگ چید تا همه دانشآموزها به دور آن جمع شوند.
- چینش میزها و صندلیها باید بهگونهای باشد که احتمال حواسپرتی بهحداقل برسد.
- نوع چینش وسایل باید بر اساس سن دانشآموزان نیز باشد. مثلاً برای دانشآموزان مقطع ابتدایی سبک ترکیبی معلممحور و دانشآموزمحور پیشنهاد میشود.
- قد دانشآموزان در چینش میزها و صندلیها تأثیرگذار است؛ مثلاً میز دانشآموزان قدبلند معمولاً باید در اواخر کلاس چیده شود.
- هدف تدریس در چینش وسایل تأثیر دارد. مثلاً اگر موضوع کلاس درباره مهارتهای ارتباطی است، قطعاً باید وسایل بهگونهای چیده شوند که همه بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.
چیدمان میز و صندلی در کلاسی، موضوعی با اهمیت که کمتری کسی به آن توجه می کند
نحوه چیدمان میز و صندلی در کلاس موضوعی با اهمیت است که کمتر کسی در مدارس ایران به آن توجه میکند؛ درحالیکه اگر مدیران و معلمان این موضوع را مد نظر قرار دهند، قطعاً میزان بهرهوری دانشآموزان را بالا میبرند و آنها با انرژی و شورواشتیاق بیشتری میتوانند مطالب و مفاهیم درسی را بیاموزند و از آنها استفاده کنند.
شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چیدمان میز و صندلی در کلاس یا محیطهای اداری به وبسایت مکعب گروپ مراجعه و از مطالب این سایت استفاده کنید. همچنین امکان دریافت مشاوره از کارشناسهای این مجموعه را نیز دارید؛ بنابراین در صورت نیاز به دریافت راهنمایی بیشتر، با شمارههای موجود در این وب سایت تماس بگیرید تا کارشناسهای مجموعه بهطور کامل و حرفهای پاسختان را دهند.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0