تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر : 67607

مقایسه دایون Y5 با یوآز پاتریوت ؛ آفرودرهای جدید بازار ایران

مقایسه دایون Y5 با یوآز پاتریوت ؛ آفرودرهای جدید بازار ایران

مقایسه دایون Y5 با یوآز پاتریوت ؛ آفرودرهای جدید بازار ایراندایون Y5 و یواز پاتریوت به عنوان آفرودرهای جدید بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدامیک از آنها برای خرید گزینه بهتری خواهند بود؟ برای پاسخ به..

مقایسه دایون Y5 با یوآز پاتریوت ؛ آفرودرهای جدید بازار ایران

دایون Y5 و یواز پاتریوت به عنوان آفرودرهای جدید بازار ایران محسوب می‌شوند، اما کدامیک از آنها برای خرید گزینه بهتری خواهند بود؟ برای پاسخ به این پرسش در ادامه این دو شاسی بلند را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

شاسی بلندها طی سال‌های گذشته به محبوب‌ترین سگمنت خودرویی در جهان و ایران تبدیل شدند و در همین راستا اخیرا خودروسازان دولتی و بخش خصوصی نیز طی همکاری با شرکای خود شاسی بلندهای جدیدی را به بازار عرضه کردند. دایون Y5 یکی از همین محصولات محسوب می‌شود که اخیرا توسط شرکت صنایع خودروسازی ایلیا (ایلیا موتور) در قالب یک شاسی بلند آفرودی معرفی شد. یواز پاتریوت نیز یکی از آفرودرهای جدید بازار به‌شمار می‌رود که مدتی قبل در نسخه دنده‌ای و به تازگی در نسخه اتوماتیک به بازار عرضه شده است. در ادامه این دو شاسی بلند آفرودی را در بخش‌های مختلف با یکدیگر مورد مقایسه قرار خواهیم داد.

مقایسه دایون Y5 و یواز پاتریوت

بخش طراحی بیرونی

دایون Y5

در نمای جلوی دایون Y5 جلوپنجره کرومی با خطوط افقی به چشم می‌خورد که با چراغ‌هایی که در دو طرف آن نصب شده هماهنگی مناسبی دارند. طراحان دو مه‌شکن بزرگ را درون سپر جاسازی کردند که آنها نیز با سایر عناصر بخش جلو هماهنگ به نظر می‌رسند. دایون Y5 از لحاظ ابعاد به تویوتا فورچونر نزدیک بوده و مدل استاندارد آن نیز از سطح زمین فاصله مناسبی دارد. همچنین این خودرو از زاویه حمله و فرار خوبی نیز برای ورود به شیب بهره می‌برد.

دایون Y5

از آنجایی که سازندگان در طراحی این خودرو به تویوتا فورچونر توجه داشتند، این خودرو از سبکی کاملا آسیایی سود می‌برد، اما استایل آن در نمای جلو و جانبی محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد و در طراحی بخش‌های مختلف آن خطوط نرم و منحنی‌شکلی دیده می‌شوند.

دایون Y5

در نمای جانبی این خودرو نیز تایرهای آفرودی استاندارد و سیستم تعلیق فنر لول هر چهار چرخ کاملا به چشم می‌خورد. همچنین کف این خودرو از سطح زمین حدود ۲۱۷ میلی‌متر فاصله دارد. ضمن این که کابین این خودرو نیز فضای مناسبی را برای ۷ سرنشین به همراه دارد. طراحی نمای عقب این خودرو نیز در سطح مناسبی قرار دارد و چراغ‌های عقب به شکل افقی با خط عرضی فضای بار هماهنگ هستند. شیب شیشه عقب باعث شده دایون Y5 به خودروهای کوپه شبیه شود.

دایون Y5

در طرف مقابل یواز پاتریوت قرار دارد که به عنوان تنها شاسی بلند روسی بازار ایران محسوب می‌شود. خودروسازان روسی کمتر به بخش زیبایی خودرو اهمیت می‌دهند و به همین دلیل یواز پاتریوت مدرن و زیبا به نظر نمی‌رسد. طراحی این شاسی بلند به خودروهای ۲۰ سال گذشته شباهت داشته و نسبت به دایون Y5 یک خودرو قدیمی محسوب می‌شود.

دایون Y5

به طور کلی طراحان برای یواز پاتریوت یک سبک طراحی ساده را در نظر گرفتند و در آن حجم‌پردازی به چشم نمی‌خورد. در واقع این خودرو با ارتفاع زیاد و استایل مکعبی‌شکل کابین خود نسبت به سایر شاسی بلندهای بازار متمایز شده است. همچنین لاستیک‌های این خودرو روسی نیز به دلیل کوچک بودن نسبت به ابعاد خودرو، یکی از نقاط ضعف بخش ظاهری آن به‌شمار می‌روند.

دایون Y5

نمای عقب یواز پاتریوت نسبت به نمای جلو از طراحی ساده‌تری بهره می‌برد. از ویژگی‌های طراحی این بخش می‌توان به نصب یک زاپاس‌بند روی در فضای بار و چراغ‌های عمودی کوچک در دو طرف در فضای بار اشاره کرد. به طور کلی در بخش طراحی باید گفت دایون Y5 به دلیل شباهت به تویوتا فورچونر نسبت به یواز پاتریوت برتری کامل دارد.

بخش طراحی داخلی

دایون Y5

دایون Y5

هنگام ورود به کابین دایون Y5 در بالاترین قسمت داشبورد یک نمایشگر لمسی برای سیستم مالتی مدیا به چشم می‌خورد. همچنین طراحان از تریم مشکی پیانویی براق برای تزئین رودری‌ها، کنسول میانی و داشبورد استفاده کردند. علاوه بر این، رودری‌ها از تریم قهوه‌ای نسکافه‌ای‌رنگ نیز بهره می‌برند. از آنجایی که این خودرو در قالب یک شاسی بلند آفرودی طراحی شده و همچنین با توجه به رده قیمتی این خودرو، در بخش‌های مختلف کابین به جای استفاده از سطوح نرم از پلاستیک خشک باکیفیت استفاده شده است.

دایون Y5 به یک غربیلک فرمان با کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل نیز مجهز شده است. در کنسول میانی یک کلید چرخشی به چشم می‌خورد که راننده با آن می‌تواند وضعیت انتقال قدرت از تک دیفرانسیل به دو دیفرانسیل سبک و سنگین را تغییر دهد؛ البته قبل از اعمال این تغییرات می‌بایست شیفتر گیربکس اتوماتیک روی حالت N قرار بگیرد.

سرنشینان بزرگسال در ردیف دوم صندلی شاسی بلند دایون Y5 از فضای مناسبی برخوردار خواهند بود. البته دو سرنشین نیز در ردیف سوم این خودرو به فضای نسبتا کافی دسترسی خواهند داشت. این خودرو از سیستم تهویه تک کاناله با سه خروجی شامل یکی در ردیف جلو و دو خروجی در ردیف‌های عقب بهره می‌برد.

در مجموع می‌توان گفت شاسی بلند چینی دایون Y5 نسبت به قیمت و رقبای موجود در بازار ایران از کابین مدرن و باکیفیتی بهره می‌برد که می‌تواند برای تمام سرنشینان خود فضای مناسبی را ارائه دهد. گفتنی است در تمام خودروهای ۷ نفره سرنشینان در ردیف سوم با مشکل فضا روبه‌رو هستند و دایون Y5 نیز با وجود تلاش طراحان کماکان با این مشکل مواجه است.

دایون Y5

یواز پاتریوت

در طرف مقابل شاسی بلند روسی یواز پاتریوت همانند طراحی بیرونی در داخل نیز از طراحی مدرنی بهره نمی‌برد و کاملا ساده و البته قدیمی به نظر می‌رسد. طراحان برای داشبورد از پلاستیک بسیار خشک استفاده کردند که با توجه به قیمت بیش از ۱ میلیارد تومان باید چنین موضوعی را برای آن یک نقطه ضعف بزرگ دانست.

در بالاترین بخش داشبورد نیز یک نمایشگر دیجیتالی برای سیستم مالتی مدیا به چشم می‌خورد که البته نسبت به دایون Y5 کوچک‌تر بوده و گرافیک ضعیف‌تری را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، کلیدهای فلاشر، گرمکن شیشه، کنترل خودرو در سرازیری و سیستم کنترل پایداری نیز دارای طراحی قدیمی هستند.

در کنسول میانی کابین یواز پاتریوت مواردی چون کلیدهای گرمکن صندلی‌های جلو، گرمکن فرمان، کلید انتخاب حالت انتقال قدرت و شیفتر گیربکس اتوماتیک به چشم می‌خورد. در این بخش و حتی روی رودری‌ها نیز طراحان از پلاستیک خشک استفاده کرده‌اند. به طور کلی در هیچ قسمت از کابین این شاسی بلند روسی سطوح نرم و باکیفیتی دیده نمی‌شود.

مشخصات فنی

دایون Y5

شرکت صنایع خودروسازی ایلیا برای دایون Y5 موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ ساخت میتسوبیشی با کد ۴K21D4W را در نظر گرفته است که می‌تواند قدرتی برابر با ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند که هم در قدرت و هم در گشتاور نسبت به پاتریوت در سطح بالاتری قرار دارد. پیشرانه این خودرو به دلیل برخورداری از سیستم توربوشارژ می‌تواند قدرت و گشتاور را در دور پایین‌تری ارائه دهد که همین موضوع باعث شده این شاسی بلند چینی در خارج از جاده عملکرد مناسبی داشته باشد.

دایون Y5

دایون Y5 نسبت به یواز پاتریوت مصرف سوخت بهینه‌تری را به همراه دارد. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین و ترانسفرکیس بورگ وارنر در حال استاندارد قدرت را به چرخ‌های عقب و در شرایط ضروری قدرت را به تمام چرخ‌ها در دو حالت کمک سبک و سنگین در کنار قفل دیفرانسیل عقب انتقال می‌دهد.

دایون Y5

دایون Y5

این شاسی بلند چینی به شکل ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ۹.۳ لیتری را به همراه دارد که رقم منطقی به نظر می‌رسد. همچنین این خودرو می‌تواند ظرف مدت ۱۱.۵ تا ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که با توجه به ابعاد و وزن خودرو شتاب مناسبی محسوب می‌شود.

دایون Y5

سیستم تعلیق و زیربندی یکی دیگر از نکات مثبت بخش فنی شاسی بلند دایون Y5 به‌شمار می‌رود که از این لحاظ در سطح تویوتا فورچونر قرار داشته و سواری بسیار راحتی را در مسیرهای ناهموار ارائه می‌دهد. ضمن این که پایداری و مانورپذیری این خودرو در سرعت‌های بالا در سطح بسیار مناسبی قرار دارد.

دایون Y5

در طرف دیگر، یواز پاتریوت به یک موتور ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتن‌متر را به تولید برساند؛ چنین ارقامی نشان می‌دهد این شاسی بلند روسی حدود ۵۰ اسب بخار قدرت و حدود ۴۵ نیوتن‌متر گشتاور پایین‌تری نسبت به دایون Y5 دارد.

دایون Y5

یک گیربکس ۶ سرعت اتوماتیک در حالت استاندارد قدرت تولیدی از این پیشرانه را به تمام چرخ‌ها با کمک سنگین و سبک به همراه قفل دیفرانسیل عقب انتقال می‌دهد. این شاسی بلند به شکل ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت ۱۳ لیتری را به همراه دارد. در واقع یواز پاتریوت نسبت به دایون Y5 خودروی پرمصرف‌تری است.

دایون Y5

یواز پاتریوت در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک شتاب بدی را ارائه می‌دهد و همین موضوع یکی از نکات منفی این شاسی بلند روسی محسوب می‌شود. آزمایش‌های انجام شده حاکی از آن است که این خودرو به سختی می‌تواند ظرف مدت ۲۴ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده که در این بخش نیز ضعیف ظاهر شده است.

هرچند یواز پاتریوت در شهر سواری نرمی را به همراه دارد، اما از لحاظ سواری نرم قابل رقابت با دایون Y5 نخواهد بود. البته این شاسی بلند روسی در سرعت‌های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ناپایداری زیادی را نشان می‌دهد که برای سرنشینان آزاردهنده خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی

دایون Y5

از امکانات رفاهی و ایمنی دایون Y5 می‌توان به کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال با قابلیت کنترل جداگانه برای ردیف‌های عقب، نمایشگر لمسی ۸ اینچی سیستم مالتی مدیا با رهیاب، آینه‌های برقی گرمکن‌دار، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت، دوربین دید عقب، سانروف برقی ۲ حالته، کروز کنترل، قفل دیفرانسیل عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ۲ ایربگ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز اشاره کرد.

دایون Y5

یواز پاتریوت نیز در بخش امکانات رفاهی و ایمنی از مواردی چون کلیدهای کنترلی روی فرمان، قفل دیفرانسیل عقب، گرمکن فرمان، کروز کنترل، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی با دریچه برای ردیف دوم، نمایشگر ۷ اینچی سیستم مالتی مدیا، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کاسه‌ای عقب، سیستم ترمز ضد قفل و ۲ ایربگ بهره می‌برد.

نتیجه‌گیری

به طور کلی انتخاب خودرو به سلیقه افراد بستگی دارد، اما با مقایسه این دو خودرو می‌توان گفت دایون Y5 از کابینی جذاب‌تر، کیفیت ساخت بالاتر، طراحی ظاهری به‌روزتر، موتور قدرتمند میتسوبیشی، تجهیزات رفاهی بیشتر و فضای مناسب برای ۷ سرنشین بهره می‌برد و نسبت به یواز پاتریوت در سطح بالاتری قرار دارد. همچنین این شاسی بلند دایون گزینه ارزان‌تر و بهتری برای خرید محسوب می‌شود. ضمن این که یواز پاتریوت یک خودرو روسی بوده و پیشرانه آن مناسب با آب و هوای سرد این کشور توسعه پیدا کرده است؛ به همین دلیل عدم سازگاری با آب و هوای گرم ایران باعث خواهد شد پیشرانه آن در ایران عمر کمتری داشته باشد.

منبع گجت نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.