مرسدس بنز C111؛ خودرو عضلانی آلمانی با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت که هیچوقت به خیابانها نیامد

مرسدس بنز C111؛ خودرو عضلانی آلمانی با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت که هیچوقت به خیابانها نیامدمرسدس بنز C111 یک خودرو سوپر اسپرت عضلانی اروپایی است که علیرغم ویژگیهای جذاب و حیرت انگیز خود، در حد یک کا..
فهرست
مرسدس بنز C111؛ خودرو عضلانی آلمانی با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت که هیچوقت به خیابانها نیامد
مرسدس بنز C111 یک خودرو سوپر اسپرت عضلانی اروپایی است که علیرغم ویژگیهای جذاب و حیرت انگیز خود، در حد یک کانسپت باقی ماند اما یک رکورد دست نیافتنی را ثبت کرد! در ادامه با عجیبترین حقایق این خودرو مفهومی آلمانی آشنا میشویم.
برند مرسدس بنز، همیشه به خودروهای سوپر اسپرت و گاها هایپرکارهای خود معروف بوده است. از ۳۰۰SL افسانهای گرفته تا مرسدس پروجکت وان یا خودرو مفهومی AVTR و همین ماشینهای فرمول یک مثل W13، همه گی نشان میدهند که اگر مرسدس بخواهد فراتر از زمانِ حال فکر کند، نتیجه شگفت انگیز خواهد بود. بعضی از این کاسنپتها مثل ویژن EQXX به سرانجام میرسند و در قامت اولین شاسی بلند و سدان تمام الکتریکی مرسدس بنز به بازار میآیند. اما بعضی دیگر مثل مرسدس بنز C111، زیاد خوش شانس نیستند و نهایتا راهی موزهها میشوند. در ادامه به این زیبای فراموش شده، نگاهی خواهیم داشت.
در ابتدای مطلب میتوانید ویدیو یکی از جدیدترین خودروهای مفهومی بنز یعنی مرسدس بنز AVTR را مشاهده کنید.
معرفی خودرو مفهومی مرسدس بنز C111
ساخت این خودرو زیبا به اوایل دهه ۷۰ میلادی و نمایشگاه بین المللی خودرو فرانکفورت (IAA) بازمیگردد و قرار بود تا جایگزینی لایق برای «مرغ دریایی افسانهای بنز» یعنی ۳۰۰SL باشد. جایی که برونو ساکو (Bruno Sacco)، طراح خودرو ایتالیایی به کمک آلمانیها آمد. او در بسیاری از پروژههای مرسدس مثل اتاق افسانهای W140 و W123، اس ال کلاس R129 و R230 حضور داشته است. همچنین شعار جذاب «خودرو مرسدس بنز باید شبیه به مرسدس بنز باشد» هم توسط او به جمع اشتوتگارتیها وارد شده.
نحوه باز شدن دربهای C111 به ۳۰۰SL شباهت دارد.
هدف مرسدس از طراحی این خودرو فقط یک چیز را نشان میداد؛ راضی کردن آمریکاییها و تسلط بیشتر آلمان بر روی بازار خودرو کشورهای غرب. این موضوع تقریبا از ظاهر عضلانی خودرو یا «ماسل کار» بودن آن مشخص است. همچنین زمانی که به ابعاد ۴۲۰۰/۱۸۰۰/۱۱۲۵ میلی متری و فاصله محوری ۲۶۲۰ میلی متری آن نگاه میکنیم، تقریبا همان ابعاد خودروهای عضلانی فورد را میبینیم.
تستهای مخصوص پیست
پس تا اینجای کار، تمامی پارامترها برای دلبری از آمریکاییها آماده است. اما زمانی که به زیر کاپوت میرسیم، همه چیز خراب میشود!
پیشرانههای خودروهای لمانز در یک سوپر اسپرت خیابانی و ثبت بالاترین رکورد سرعت با موتور دیزلی
ما معمولا پیشرانههای روتاری ۳ سیلندر را در خودروهای مخصوص پیست مزدا دیدهایم؛ مثل مزدا ۷۶۷! این پیشرانهها به علت صدای بسیار زیاد و ناقص سوزاندن بنزین، تقریبا در اکثر کشورهای جهان از جمله آمریکا و چند کشور اروپایی، غیر قانونی هستند اما اوضاع در دهه ۷۰ میلادی کاملا متفاوت بوده است.
به همین علت طراحان مرسدس بنز C111 تصمیم گرفتند تا یک پیشرانه ۳ سیلندر روتاری وانکل (Wankel) با ظرفیت ۱.۸ لیتری و قدرت ۲۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۹۵ نیوتن متر را به زیر کاپوت آن بفرستند. چنین پیشرانهای قادر بود تا فقط در مدت ۴.۹ ثانیه، سرعت این سوپر اسپرت آلمانی را به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت را (طبق تستهای ثبت شده در پیست نوربرگ رینگ) به چرخهای عقب این خودرو مفهومی هدیه دهد؛ آن هم در یک خودرو ۱۱۰۰ کیلوگرمی.
یکی از نسخههای اولیهی مرسدس بنز C111
اما هزینه بالای نگه داری، عدم سازگاری این پیشرانه با محیط زیست و مهمتر از همه، بحران جهانی روغن در اوایل دهه هفتاد میلادی، مرسدس را مجاب کرد تا فقط دو نسخه از C111 را با پیشرانه سه سیلندر روتاری وانکل تست کنند؛ چرا که کاهش مصرف روغن در این پیشرانهها، تقریبا شبیه به شوخی بود. پیشرانه بعدی هم یک ۴ سیلندر روتاری با کد «DB M950 KE409» و قدرت ۲۵۸ اسب بخار بود که روی سه نسخه بعدی سوار شد اما باز هم نتوانست عمر زیادی داشته باشد و نهایتا مهندسین مرسدس بنز مجبور شدند تا یک پیشرانه ۵ سیلندر خطی دیزل را برای آخرین C111 تاریخ انتخاب کنند که با گیربکس دستی ۵ سرعته آلمانی ZF با کد «۵-Speed ZF 5 DS-25/1 Transaxle» تقریبا هماهنگی خوبی را به نمایش میگذاشت.
این موتور دیزلی ۵ سیلندر تنفس طبیعی خطی ۳ لیتری که بر روی خودروهایی مثل مرسدس بنز ۳۰۰D هم دیده میشد، یکی از شاهکارهای زمان خود محسوب بود که میتوانست قدرت ۲۳۰ اسب بخار خود را در دور موتور ۱۳۰۰۰rpm هم حفظ کند و بهتر از آن، قابلیتهای ارتقا فراوانی هم داشت. پس مهندسین آلمانی هم از این فرصت استفاده و یک توربو شارژ «Garret» را به این مجموعه اضافه کردند. بنابراین مرسدس ترجیح داد که C111 را به پیست شهر خالق خود یعنی پیست ناردو (Nardo) در جنوب ایتالیا ببرد و اینجا بود که بالاترین سرعت ثبت شده در جهان با یک موتور دیزل (تا سال ۱۹۷۸) با ثبت رکورد ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت، در دفتر تاریخ نوشته شد اما این پایان ماجرا نبود و مرسدس در سال بعد، باز هم برای شکستن رکورد خود به پیست ناردو باز میگردد که در ادامه به صورت مفصل راجع به آن صحبت میکنیم. در این پیست، تقریبا ۴ راننده به مدت ۱۶ ساعت با سرعت متوسط ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت، C111 را با آسفالت پیست آشنا کردند و بد نیست بدانید که در طول تمامی تستها، هیچ مشکلی برای این پیشرانه، رخ نداد.
بازگشت مرسدس به ایتالیا و ثبت رکورد سریعترین خودرو دیزلی در جهان با مرسدس بنز C111
اما مهندسین بنز به همین دستاوردها قانع نبودند. آنها میدانستند که پیست ناردو، تحمل سرعتهای بالای ۳۰۰ کلیومتر بر ساعت را هم دارد اما در سمت دیگر، از این موضوع اطمینان داشتند که پیشرانه دیزل توربو شارژ l5، نمیتواند چنین کاری کند. پس به سراغ یک ۸ سیلندر خورجینی دیزل ۴.۵ لیتری رفتند و پس از نصب دو توربو شارژ KKK، سیستم خنک کنندهی سدیم برای سوپاپها و کلاچ سه صفحهای برای تحمل گشتاوری معادل ۶۰۰ نیوتن متر و بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت، سرانجام در روز ۵ می ۱۹۷۹، دوباره به پیست ناردو بازگشتند اما این بار فقط صحبت از یک تست ساده نبود؛ آنها میخواستند تا تاریخ را به نفع مرسدس بنویسند. در آن روز، یکی از راننده مسابقات فرمول یک که برای فراری هم رانندگی کرده بود، پشت فرمان C111 قرار گرفت و پس از طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری در پیست، موفق شد تا سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کند. هر چند که این رکورد هیچ وقت به صورت رسمی از سمت فدراسیون جهانی اتوموبیلرانی (FIA) مورد قبول واقع نشد اما مسئولین پیست ناردو، همیشه این رکورد را به عنوان یکی از افتخارات پیست خود عنوان میکنند؛ افتخار ثبت رکورد سریع ترین خودرو جهان آن هم با یک پیشرانه دیزلی!
نهایتا داستان یکی از جاه طلبانهترین خودروهای کانسپت تاریخ که با آرزوهای بزرگ و خیال پردازی برای جانشینی ۳۰۰SL، به ۶ خودرو ختم شد که همه گی آنها راهی موزهها شدند.
سیستم تعلیق انقلابی برای یک خودرو دهه هفتادی
به علاوه C111 جزو اولین محصولات بنز بود که با سیستم تعلیق آنتی اسکوات و آنتی دایو طراحی میشد. هرچند که این نوع از سیستمهای تعلیق هم معایب زیادی داشتند اما باید قبول کنیم که اگر متولد نمیشدند، هیچگاه سیستم تعلیق مستقل چند شاخهای را نمیدیدیم. در همین راستا، آخرین نسخه تولید شده از C111 (دقیقا ششمین نسخه)، با سیستم تعلیق دو جناغی در محور جلو و سه جناغی در محور عقب، در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش درآمد. این نسخه از بدنهی تمام پلاستیکی و سیستم تعلیق تقویت شده برای هندل کردن لاستیکها عریض مخصوص پیست بهره مند بود که با توجه به طراحی آیرودینامیکی خود، ضریب درگ ۰.۳۲۵Cd را به ارمغان میآورد.
جذاب ترین مطالب دنیای خودرو:
خودرو الکتریکی جنسیس X Speedium کوپه، شگفت انگیز و جذاب است + ویدیو
مرسدس بنز ویژن EQXX فقط با یک بار شارژ هزار کیلومتر را میپیماید
بهترین مخلوقات تیونینگ برابوس؛ از بنز کپل تا ماشین پلیس
تهیه شده در وبسایت گجت نیوزمنبع گجت نیوز
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0