دهمین جشنواره فیلم عمار|از «خواب آسوده کوروش» تا تقدیم مستند «عقیل» به شهید سپهبد سلیمانی
دهمین جشنواره فیلم عمار|از «خواب آسوده کوروش» تا تقدیم مستند «عقیل» به شهید سپهبد سلیمانی در ششمین روز جشنواره عمار مستند «عقیل» به شهید سلیمانی و یارانش تقدیم شد؛ اثری که داستان ابومهدی المهندسها را روایت میکند؛ کسانی که بدون قید و بندهای جغرافیایی خود را وقف انسانیت کردند. – اخبار فرهنگی – به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ششمین روز از دهمین جشنواره فیلم عمار با اکران مستندهای زیادی همراه بود؛ آثاری که بسیاریشان متناسب با حال و هوای این روزهای کشورمان است. در این روز مستندهای «عقیل»، «آسوده بخواب کوروش»، «شورش علیه سازندگی»، «بر بال ابرها»، «نخلها نمیمیرند»، «وصال»، «دیدار»، «ناجی کرونر»، «سکوهای صورتی» و … به نمایش درآمد.
خواب آسوده «کوروش» در جشنواره عمار
مستند آسوده بخواب کوروش یکی از مستندهای جنجالی جشنواره عمار است، این مستند که پیش از این در مراسمی رونمایی شده بود ماجرای جدایی بحرین از ایران در زمان محمدرضا پهلوی است؛این فیلم مستند دارای دو روایت است، روایت اول صحبتهای تلویزیون ملی ایران درباره این مساله است و روایت دوم براساس اسناد تاریخی است. این مستند ..
دهمین جشنواره فیلم عمار|از «خواب آسوده کوروش» تا تقدیم مستند «عقیل» به شهید سپهبد سلیمانی
در ششمین روز جشنواره عمار مستند «عقیل» به شهید سلیمانی و یارانش تقدیم شد؛ اثری که داستان ابومهدی المهندسها را روایت میکند؛ کسانی که بدون قید و بندهای جغرافیایی خود را وقف انسانیت کردند.
– اخبار فرهنگی –
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ششمین روز از دهمین جشنواره فیلم عمار با اکران مستندهای زیادی همراه بود؛ آثاری که بسیاریشان متناسب با حال و هوای این روزهای کشورمان است. در این روز مستندهای «عقیل»، «آسوده بخواب کوروش»، «شورش علیه سازندگی»، «بر بال ابرها»، «نخلها نمیمیرند»، «وصال»، «دیدار»، «ناجی کرونر»، «سکوهای صورتی» و … به نمایش درآمد.
خواب آسوده «کوروش» در جشنواره عمار
مستند آسوده بخواب کوروش یکی از مستندهای جنجالی جشنواره عمار است، این مستند که پیش از این در مراسمی رونمایی شده بود ماجرای جدایی بحرین از ایران در زمان محمدرضا پهلوی است؛این فیلم مستند دارای دو روایت است، روایت اول صحبتهای تلویزیون ملی ایران درباره این مساله است و روایت دوم براساس اسناد تاریخی است. این مستند به کارگردان علی فراهانی تولید شده است.
پس از اکران این مستند نشست خبری آن با حضور عوامل فیلم برگزار شد؛
علی فراهانی در ابتدای این جلسه راجع به سوژه این مستند گفت: در بسیاری از مستندهای تاریخی که راجع به قبل از انقلاب است، موضوع جدایی بحرین از ایران مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است و آن هم دو دلیل دارد؛ اولا این روند خیلی کند انجام شده است و دوما اکثر اتفاقهایی که رخ میدهد محرمانه باقی میماند. ما سعی کردیم کاری بسازیم که بدان پرداخته نشده است. جالب است بدانید که چه مستندهای این رو آبی و چه مستندهای آن ور آبی وقتی به موضوع بحرین میرسند به راحتی از کنارش میگذرند در حالی که من احساس میکنم این مساله یکی از موضوعاتی است که در آن خیانت صورت گرفته و میتوان گفت که محمدرضا شاه به راحتی از بحرین میگذرد.
این کارگردان و مستندساز در مورد تهیه تصاویر آرشیوی این فیلم مستند گفت: وقتی موضوع آرشیو مطرح میشود اکثر مستندسازان تاریخی اعتراض میکنند. ما کلا ۴۱ دقیقه تصویر آرشیوی از صداوسیما گرفتیم که از آن مدت ۱۰-۱۲ دقیقهاش در کار استفاده شد. بخش مهم تصاویر آرشیوی ما از رسانههای آنور آبی بود که از اینترنت پیدا کردیم. البته شبکه افق نیز با ما همکاری کرد و یک سری سندهایی نیز نیاز داشتیم که مراکز مختلف آن ها را به راحتی در اختیار ما قرار دادند. با این حال در موضوع آرشیو اینگونه نبوده است که جایی مستقیم با ما همکاری کند و تصاویر در اختیار ما قرار بدهد.
فراهانی در مورد پخش این مستند از رسانه ملی گفت: برای پخش این مستند از تلویزیون صحبتهایی صورت گرفت اما گفتند که باید ۵۰ دقیقه اول را حذف کنید و سپس پخشش میکنیم. در حقیقت نمیخواستند روایت تلویزیون ملی درباره پهلوی و این اتفاق را پخش کنند.
این کارگردان در مورد اینکه آیا میتواند با اقدامی این مستند را قابل پخش از تلویزیون بکند، گفت: این که بخواهیم ۵۰ دقیقه از مستند ۷۸ دقیقهای را بزنیم، چیزی از آن باقی نمیماند. اگر این کار را دیدید به نظرم یکی از جذابیتهای آن به دلیل دو روایتی بودن آن است. من احساس میکنم که خود تلویزیون باید فکری به حال این کار بکند و ما نباید جوابگو باشیم که چرا مردم نسبت به این مساله آگاه نیستند. البته من اعتراضم را به تلویزیون زدهام اما احساس میکنم که اگر روایت دوم به تنهایی از تلویزیون پخش شود، مخاطب در دقیقه چهارم یا پنجم آن را پس میزند؛ گویا مردم مستندهای آن ور آبی را بیشتر قبول میکنند. در این زمینه احساس میکنم که تلویزیون باید کاری انجام بدهد. البته قید پخش آن از تلویزیون را نزدهام که اگر زده بودم آن را در VOD عرضه نمیکردم. تلویزیون مستند در برابر طوفان را پخش کرده است اما بپرسید که چند درصد مردم آن را دیدهاند؟ آن مستند هم به ماجرای بحرین میپردازد. آیا مردم آن را قبول میکنند؟ این مساله برای خود من هم سوال است. با این حال احساس میکنم که اگر امروز حرفهای جدیدی از مردم میشنویم به دلیل مستندهای آن طرف آبی است. به دلیل نوع روایت است. جالب است بدانید که تلویزیون بر روی بعضی از جملات روایت دوم من نیز گیر داد و گفت که در اینجا باید برندهتر صحبت میکردی.
علی رستمآبادی، نویسنده این فیلم مستند در بخش دیگر این نشست خبری صحبت کرد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بحرین از ابتدا در دست کدام کشورها بوده است، گفت: بحرین از زمان هخامنشیان برای ایران بوده است و به مدت زمان طولانی در اختیار حکومت ایران بوده است؛ البته در مدت زمان معدودی پرتغالیها آن را اشغال میکنند اما دوباره حاکمیت ایران آن را پس میگیرد. علاوه بر این در مورد فارس یا عرب بودن مردم نیز باید بگویم که مناقشه زیاد است اما آن چیزی که میگفتند این بوده است که ۶۰ درصد مردم شیعه بودند اما هماکنون این عدد متفاوت شده است چرا که حکومت آل خلیفه یک عده را وارد کرده و به آنان تابعیت میدهد در حالی که اهل سنت و طرفدار آل خلیفه هستند.
وی در مورد نقش مصدق در این ماجرا تاکید کرد: آقای مصدق بعد از ماجرای ملی شدن نفت وعده آزادی بحرین را داده بودند اما بعد از سقوط دولتشان اتفاقی رخ نمیدهد. البته نقدهایی به ایشان در مورد بحرین وجود دارد. برای مثال در یکجا از انگلیسیها میخواهند که جلوی دزدان دریایی که در آن منطقه است را بگیرند. این موضوع بدین معنی است که تلویحا پذیرفتهاند که انگلستان در آنجا حکومت دارد.
تقدیم مستند «عقیل» به شهید سپهبد سلیمانی
مستند داستانی «عقیل» به کارگردانی بهزاد شیخ، تهیهکنندگی امیرحسن خواجوی، تصویربرداری مجتبی حسنزاده و روایتگری عقیل بهرامی روز گذشته در سینما فلسطین و در بخش بیداری اسلامی اکران شد.
مستند «عقیل» تلاشی برای نشان دادن گمگشته زمانه ما است؛ یعنی معنویت. همه چیز از انگشتری شروع میشود که به نیت تقدیم به حرم امام حسین(ع) ساخته شده بود، اما صاحب آن، یعنی پدر عقیل عمرش به دنیا نبود تا نذرش را ادا کند؛ عقیل با هزار و یک سوال در ذهنش، برای رساندن انگشتر پدر به حرم امام حسین(ع) وارد مسیر پیادهروی اربعین میشود و علیرغم نرسیدن به مقصد، به مقصود میرسد.
به اعتقاد عوامل این اثر، اگر مردان بزرگی از جمله شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بین ما نبودند، ایرانیان نمیتوانستند واقعهای همچون پیادهروی بزرگ اربعین را از نزدیک مشاهده نمایند و یقیناً ساخت این قبیل آثار نیز ممکن نبود؛ به همین منظور این اثر قبل از اکران عمومی به روح پرفتوح آن سرداران شهید تقدیم شد.
کارگردان این مستند داستانی عزم خود را بر آن داشته است تا ضمن جستجوی معنویت در روزگار کنونی، همدلی و همزبانی که نیاز امروز ملتهای مسلمان است را به عنوان یک ضرورت در اثر خود بگنجاند؛ بخشی از مستند داستانی عقیل در کشور عراق تهیه شده بود و از این حیث میتوان آن را یک اثر برونمرزی تلقی کرد که با همکاری تمامی اعضاء مجموعه پیامرسان حکمت و اندیشه به انجام رسید.
در حال حاضر تعداد بسیاری از معاودین همچون «عقیل» در کنار ما زندگی میکنند؛ عقیل داستان ابومهدی المهندسها است که بدون قید و بندهای جغرافیایی برای انسانیت و عزت، خود را وقف کردند.
در پایان اکران این مستند داستانی، عوامل این اثر آن را گامی برای آغاز تولیدات سینمایی و حضور در جشنواره فیلم فجر عنوان کردند که در حال فراهمسازی مقدمات آن هستند.
«بر بال ابرها»، روایتی از تلاش فداکارانه یک بهورز در مناطق روستاییِ صعبالعبور
مستند بر بال ابرها به کارگردانی حسین مسرور یکی از آثار حاضر در دهمین جشنواره عمار است که در ششم جشنواره به نمایش درآمد.
مستند «بر بال ابرها» روایتی از اقدامات انساندوستانه یک بهورز است که برای کمکرسانی و ارائه خدمات پزشکی به عشایران و روستاییان، راهی مناطق صعبالعبور شده است. به واسطه اقدامات این بهورز، از شیوع برخی بیماریهای واگیردار جلوگیری میشود؛ رسیدگی به وضعیت بهداشتی کودکان مناطق روستایی نیز جزء مسائل بااهمیتی است که به دلیل نبود امکانات موردنیاز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
مستند «بر بال ابرها» نشان میدهد که خدمات بهداشتی و درمانی صرفا محدود به شهرها و مراکز استان نیست، بلکه با فداکاری برخی افراد و پشتیبانی سیستم بهداشتی کشور مردم ساکن در مناطق صعبالعبور نیز از خدمات مورد نیاز در این زمینه بهرهمند میشوند؛ در این اثر همچنین قدردانی مردم و رابطه صمیمی آنان با عوامل مراکز بهداشت نیز به تصویر کشیده میشود.
نمایش «حب الحسین یجمعنا» در مستند نخلها نمیمیرند
مستند «نخلها نمیمیرند» به کارگردانی سید مسعود موسوی والا روایتی تصویری از عبارت معروف «حبالحسین یجمعنا» است که در جشنواره عمار به نمایش درآمد. این مستند پیش از این نیز از تلویزیون به نمایش درآمده بود که با استقبال خوب مخاطبان همراه بود.
در خلاصه این مستند آمده است: «خالو و دوستانش که از بند اعتیاد رها شدهاند، با همت خود، موکب اباالاحرار را در جاده نجف به کربلا برپا کردهاند. چراکه اعتقاد دارند حسین کشتی نجات و چراغ هدایت است و رهایی از تعلقات با توسل به او امکان میپذیرد…». در این مستند میبینیم که محبت اهل بیت چگونه می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار داده و متحول کند.
تلاش برای بقا با مستند «ناجی کرونر»
مسعود کارگر امسال با مستند «ناجی کرونر» به جشنواره مردمی فیلم عمار آمده است، در این مستند میبینیم که مجید باقر پور و گروهش برای اولین بار در ایران محصولی به نام «سرنگ اینفلیتور» تولید میکنند که برای درمان بیماران قلب و عروق استفاده میشود. این گروه شامل نخبگان انقلابی است؛ شرکت راپید، با وجود تمام مشکلات در اولین سال شروع به کار خود، ۲۰ هزار سرنگ را تولید کرد و رکوردی جدید برای تولید یک محصول ایرانی را رقم زد.
گفتنی است دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار تا روز پنجشنبه ۱۹ دیماه ادامه خواهد داشت.
مستند «عشق من تبریز» رونمایی شد/ روایتی از عکاس تبریزیمستندسازان تلویزیونی: حقایق نهفته در ترور سردار سلیمانی را بیان خواهیم کرد
انتهای پیام/
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0