تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1404 - 19:02 خبرنگار : شهرزاد باقری
کد خبر : 630326

اختلاف ۴۰۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار؛ لیست جدید قیمت سایپا در مهرماه منتشر شد

اختلاف ۴۰۰ میلیونی قیمت کارخانه و بازار؛ لیست جدید قیمت سایپا در مهرماه منتشر شد

فاجعه میلیاردی در بازار خودرو: چگونه شکاف ۴۰۰ میلیونی سایپا، دست مصرف‌کننده را خالی و جیب دلالان را پر کرد بازار خودروهای داخلی ایران همچنان روزهای پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد و انتشار جدیدترین لیست قیمت محصولات سایپا، عمق این بحران را نمایان کرده است. مقایسه قیمت‌های رسمی اعلام شده توسط کارخانه با نرخ‌های رایج

فاجعه میلیاردی در بازار خودرو: چگونه شکاف ۴۰۰ میلیونی سایپا، دست مصرف‌کننده را خالی و جیب دلالان را پر کرد

بازار خودروهای داخلی ایران همچنان روزهای پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد و انتشار جدیدترین لیست قیمت محصولات سایپا، عمق این بحران را نمایان کرده است. مقایسه قیمت‌های رسمی اعلام شده توسط کارخانه با نرخ‌های رایج در بازار آزاد، حکایت از یک واقعیت تلخ دارد: شکاف قیمتی عمیق و غیرمنطقی که ناشی از عدم توازن جدی بین عرضه و تقاضا است و عملاً قدرت خرید خودرو با قیمت مصوب را از مصرف‌کننده واقعی سلب کرده است.

خودروهای سایپا در باشگاه “میلیاردی‌ها”

جدیدترین پدیده در لیست قیمت سایپا، عادی‌شدن قیمت‌های بالای یک میلیارد تومان برای محصولاتی است که زمانی قرار بود به‌عنوان گزینه‌های اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه شناخته شوند. در حال حاضر، چند مدل کلیدی سایپا رسماً وارد کانال خودروهای میلیاردی در بازار آزاد شده‌اند:

شاهین اتوماتیک پلاس: این خودرو با عبور از مرز ۱.۴ میلیارد تومان، گران‌ترین محصول تولیدی سایپا در بازار شناخته می‌شود.

شاهین اتوماتیک G و GL: این مدل‌ها نیز به ترتیب با قیمت‌های نزدیک به ۱.۲ میلیارد و ۱.۱۵ میلیارد تومان جایگاه خود را در این باشگاه جدید تثبیت کرده‌اند.

اطلس اتوماتیک: جدیدترین هاچ‌بک-کراس سایپا نیز در نسخه اتوماتیک خود، از مرز یک میلیارد تومان فراتر رفته است.

پیکاپ کارون: این خودروی کار و تجاری نیز با قیمتی در حدود ۱.۱ میلیارد تومان معامله می‌شود.

شکاف قیمتی؛ سودی که به جیب دلالان می‌رود

تحلیل دقیق‌تر نشان می‌دهد که بیشترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار متعلق به مدل‌های جدیدتر و پرتقاضا است. به عنوان مثال:

شاهین اتوماتیک G: در حالی که قیمت کارخانه‌ای آن حدود ۸۳۶ میلیون تومان است، در بازار آزاد تقریباً ۱.۲ میلیارد تومان به فروش می‌رسد؛ این یعنی اختلاف خیره‌کننده بیش از ۳۵۰ میلیون تومان.

شاهین پلاس: این شکاف در مدل پلاس به رقم باورنکردنی نیم میلیارد تومان نزدیک می‌شود (۹۷۵ میلیون تومان قیمت کارخانه در مقابل ۱.۴۷ میلیارد تومان در بازار).

این شکاف قیمتی فاحش، نشان‌دهنده نقص جدی در سازوکار قیمت‌گذاری و توزیع خودرو است. متأسفانه، بخش بزرگی از سود و ارزش افزوده تولید، به‌جای اینکه به نفع تولیدکننده یا مصرف‌کننده نهایی باشد، مستقیماً توسط دلالان خودرو و واسطه‌گری جذب می‌شود. تا زمانی که عرضه خودرو محدود و تقاضا به دلیل تورم و تلاش برای حفظ ارزش پول سیری‌ناپذیر باشد، این شکاف‌ها عمیق‌تر خواهند شد. علاوه بر این، توقف فروش مدل‌های پرطرفداری مانند کوییک اتوماتیک یا توقف تولید وانت زامیاد، به آشفتگی و کمبود بیشتر در این آشفته بازار دامن می‌زند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.