چگونه از اعتیاد به تکنولوژی مصون بمانیم؟

امروزه اینترنت وظیفه سازماندهی کار ها و ارتباطات اجتماعی و تعهدات مختلف را تصاحب کرده است. به هر حال، این طور به نظر می رسد که زندگی آنلاینی که در پیش گرفته ایم می تواند عوارض جدی ای در بر داشته باشد. اگر می خواهید که وابستگی خود را نسبت به دستگاه های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی از بین ببرید، می توانید از این ترفند ها و استراتژی هایی که در زیر بیان می کنیم استفاده کنید تا ارتباط خود را با دنیای واقعی محکم تر سازید.

بخش اول: اصلاح محیط خانه

01

  • کامپوتر یا لپتاپ خود را به اتاق مخصوص کامپیوتر یا محل کارتان در خانه انتقال دهید. اتاق خواب شما باید فاقد هر گونه وسیله الکترونیکی باشد.
  • شارژر های خود را به اتاق کامپیوتر یا محل کارتان انتقال دهید. هنگامی که دستگاهی نیاز به شارژ دارد، آن را به شارژ زده و در همان اتاق رها کنید. صدا یا ویبره ی دستگاه در حال شارژ می تواند آرامش را از شما بگیرد و حواستان را پرت کند، پس هنگام شارژ کاملا از آن دور باشید.
  • اتاق خوابتان را تا جایی که می توانید از وسایل الکترونیکی دور نگه دارید. موبایل یا تبلتتان را هرگز به اتاق خواب نبرید. نور آبی صفحه نمایش عادت خواب شما را مختل خواهد کرد. اکثر مردم به دلیل وابستگی شدید به این وسایل خود را از یک خواب راحت و کافی محروم می کنند.

02

  • هشدار (آلارم) ها را در پایان هفته غیرفعال کنید. بیدار شدن خودکار توسط خودتان و بدون هر وسیله هشدار دهنده حس رضایت مطلوبی را در شما به وجود می آورد. اگر زمان کافی برای خوابیدن ندارید، یک ساعت از وقت اینترنت خود را به خوابتان اختصاص دهید. افرادی که ۷ تا ۸ ساعت در روز می خوابند دارای بدن سالم تر و استرس کمتری خواهند بود. در واقع، فقدان خواب کافی عملکرد سیستم ایمنی شما را کاهش داده و موجب افزایش اضطراب می گردد.
  • از یک نرم افزار زمان بندی استفاده کنید که پس از ۳۰ یا ۶۰ دقیقه استفاده از اینترنت به شما هشدار دهد. افراد معمولا هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی و اینترنت گذر زمان را حس نمی کنند و زمان برایشان به سرعت می گذرد.

بخش دوم: برنامه ریزی برای فعالیت های غیرالکترونیکی

  • دوش بگیرید! در حمام یک لیوان قهوه برای خودتان بریزید و کمی مطالعه کنید. نور محیط را کاهش داده و یک شمع روشن کنید و از استراحت در وان حمام لذت ببرید!
  • با دوستان خود تماس بگیرید و آن ها را به پیک نیک دعوت کنید. به آن ها زنگ بزنید، فیسبوک و پیامک را فراموش کنید!
  • در فضای سبز و آزاد پیاده روی کنید. تجربه ثابت کرده قدم زدن و فعالیت در طبیعت و جنگل، مهارت حل مشکلات را بهبود می بخشد و باعث آرامش ذهن می گردد. تلفن همراهتان را کوله پشتی بگذارید و در تمام طول مدت پیاده روی دست به آن نزنید!
  • به یک تیم ورزشی و یا هر فعالیت گروهی دیگر بپیوندید.
  • برای مدتی خاص با خودتان تنها باشید! یک روز در هفته را به قطع اتصال با دیگران اختصاص دهید. به فامیل ودوستانتان خبر دهید که در طول روز موبایلتان همراهتان نخواهد بود. یک وعده غذایی درست و حسابی تدارک ببینید، کتابی بخوانید و فعالیتی هنری انجام دهید.

03

  • گروهی خارج از فضای مجازی تشکیل دهید. هفته ای یک ساعت ملاقات بدون تلفن و کامپیوتر ترتیب دهید. داشتن همراه یا همراهانی، امر قطع ارتباط با اینترنت و تکنولوژی را میسر تر می سازد.
  • فهرستی از سرگرمی های مورد علاقه تان تهیه کنید. اگر نمی توانید بیشتر از دو سرگرمی را که از انجامشان داخل و خارج از خانه لذت می برید نام ببرید، احتمالا اینترنت جای فعالیت های سالمی را که خلاقیتتان را افزایش داده و سبب تسکین روحی تان می گردد گرفته است. فعالیت هنری ای را آغاز کنید و یا به یک کلاس آموزشی بروید.

04

  • تصمیم بگیرید حداقل دو هفته در سال را به مرخصی و تعطیلات و تفریح اختصاص دهید. از قبل برای تعطیلات آماده شوید، به طوری که افرادی در غیاب شما به مسائل و مشکلات بپردازند. لطف آن ها را هنگامی که به مرخصی می روند جبران کنید.

بخش سوم: اعتیاد به تکنولوژی را از بین ببرید

  • تکنولوژی و اینترنت را به عنوان یک اعتیاد درمان کنید. هنگامی که کسی پست شما در فیسبوک را لایک می کند، بدنتان اندورفین آزاد می کند. اگر از اینترنت بیشتر از ۳۰ ساعت در هفته استفاده می کنید، تصمیم به مشاوره با یک مشاور اعتیاد بگیرید. افرادی که بیش از ۳۰ ساعت در هفته از اینترنت برای تعاملات اجتماعی استفاده می کنند، در صورت قطع استفاده از اینترنت دارای ریسک بیشتری برای خودکشی هستند.
  • یک شب در هفته را برای “در دسترس نبودن” برای فعالیت های کاری اختصاص دهید.
  • از اعضای خانواده بخواهید تا شما را در این مهم یاری کنند. اما آن ها را مجبور نکنید. با کجبور کردن نوجوانان به ترک تکنولوژی آن ها را به مخالفت و لجبازی تشویق کرده اید. فقط از خانه بیرون بروید و از فرزندانتان بخواهید هنگامی که خارج از خانه هستند موبایلشان را کنار بگذارند.

05

  • سواحل یا پارکهای محلی ای را پیدا کنید که استفاده از تلفن همراه در آن جا ممنوع است. چند ساعت در هفته به آن جا بروید و از جدایی اجباری از تکنولوژی لذت ببرید!

منبع: Wikihow



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.